Avoimen työpaikan tiedot
 Takaisin työpaikkojen selailuun
 
 
Socialhandledare, Seniorhjälpen, Tjänst
 
Työavain 7-319-19
Vakinainen virkasuhde  alkaen 02.05.2019
Hakuaika päättyy 22.02.2019  kello 16:00
Svenskspråkig klienthandledning , Malmgatan 3 F  00100 H:fors
Sosiaali- ja terveystoimiala, Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut / Selvitys, arviointi ja sijoitus
Sosiaaliala
 
Tehtävän kuvaus: Vi anställer en en socialhandledare till vårt svenskspråkiga klienthandlednings-och gerontologiska socialt arbete team. Till en början är anställningen ett vikariat för den öppna socialhandledare tjänsten för tiden 4.3-1.5.2019, varefter den fasta anställningen träder i kraft fr.o.m. 2.5.2019.

Seniorhjälpen är en del av den riksomfattande centraliserade verksamhetsmodellen för klient-och servicehandledning. Seniorhjälpens klienthandledningsenheter fungerar på fem områden. Till våra uppgifter hör en bred servicebehovsbedömning för huvudsakligen äldre och organisering av service samt beslutsfattande.

Socialhandledaren är medlem i en svenskspråkig arbetsenhet som består av fyra socialhandledare, fyra socialarbetare, två sjuksköterskor, två hemhjälpare, en byråsekreterare och en ledande socialarbetare.

Socialhandledarens uppgifter:
- ge servicehandledning till äldre både på telefon och vid hembesök
- koordinera de äldres hemkomst efter sjukhusvistelse
- göra omfattande bedömningar av servicebehovet hemma hos klienter
- utarbeta klientplaner
- fatta servicebeslut som baserar sig på klientplan (i tjänst)
- inleda nödvändiga tjänster och stödåtgärder
- fungera som kontaktperson
- koordinera och bedöma klientens situation under servicen och stötta hens välbefinnande i samråd med de anhöriga och övriga aktörer.
- Till socialhandledarens uppgifter hör förutom klienthandledning även gerontologiskt socialt arbete och närarbete. Genom närarbete stöder socialhandledaren klienters hemmaboende som inte har daglig hemvård genom att ge råd, information och vägledning.

Uppgiften kräver vilja att förbinda sig till utvecklingen av en ny klientinriktad verksamhetsmodell.

Arbetet kräver dessutom
- förmåga till självständigt klientarbete
- ett lösningsinriktat och aktivt arbetssätt
- goda kundservice- och samarbetsfärdigheter
- koordinationsförmåga
- goda dokumenteringsfärdigheter
- datateknisk kompetens
- förmåga och vilja att dela av och utvidga sin egen kompetens och sakkunnighet för klienters, kollegers och samarbetspartners bästa.


Seniorhjälpen arbetar med inriktning på klienten.

Flexibel arbetstid och möjlighet till distansarbete stöder planering och man orkar bättre med sina arbetsuppgifter.

Arbetsplatsintervjuer påbörjas omgående och fortlöper under ansökningstiden.
 
 
Kelpoisuusehto:  Socionom YH, socionom-behörighet enligt lagen gällande yrkesutbildade personer inom socialvården 817/2015, 8§, 32§.

Lämplig yrkeshögskoleexamen inom det sociala området (lag 817/2015, 8§, 32§), t.ex. socionom YH, geronom YH.

Språkkunskapskrav är bra muntliga och nöjaktiga skriftliga kunskaper i svenska och finska.

Den sökande ska före antagningsbeslutet förete företagshälsovårdens bedömning om sina förutsättningar att sköta de uppgifter som ingår i arbetet.
 
 
Tehtävässä edellytetään tartuntatautilain 48 §:n mukaista rokotussuojaa
Luemme eduksi: Kännedom om Helsingfors servicesystem.
 
 
 
Helsingin kaupunki edistää henkilöstön yhdenvertaisuutta ja laaja-alaista tasa-arvoa.

 
Palvelussuhteeseen liittyviä tietoja:
Tehtäväkohtainen palkka: 2378,27 e/mån
Sopimusala: KVTES Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus
Työaika: 36h 45 minvecka
 
 
 
Lisätietoja tehtävästä antaa:
Linkki lisätietoihin
 
tf. ledande socialarbetare Mikaela Turpeinen
09 310 44801
mikaela.turpeinen@hel.fi
 
 
 Hae paikkaa